Toimistolla

Lampun alla näkee, että ilma on täynnään pölyhiukkasia.
Ne leijailevat ilman virtausten, minun käsieni liikkeiden mukaan.
Minä olen tullut nukkumaan toimistolle, en saanut unta kotona.
Nousin varovasti Kaisan vierestä. Siinä hän nukkui, niin suloisena,
kuin lapsi, laitoin vaatteet päälle, vedin kengät jalkaan.
Tarkistin että avaimet ovat taskussa, pyörän ja kodin ja toimiston.
Ajoin halki perjantain bakkanaalia viettävän kaupungin,
yritin olla katsomatta, en halunnut nähdä kuinka elämä kuluu
turhuudessa, kuinka pian ei mitään ole. Pidin katseeni tiessä,
oli satanut, asfaltti kiilteli. Ilma oli kirpeä, syksy tullut vaikka lehdet
eivät olleet tippuneet. Toimisto sijaitsee parin kilometrin päässä
keskustasta vanhalla puutaloalueella. Olen katsellut taloja joskus
sillä silmällä, jos muuttaisimme asumaan Kaisan kanssa. Mutta rahaa
ei ole, pitäisi ottaa pankkilaina, elää vankeudessa 25 vuotta. Ei enää
satunnaisia ulkomaanmatkoja, ei illuusiota vapaudesta, nuoruuden
jatkumisesta. Kun velka korkoineen on maksettu, olemme keski-iän
toisella puolella, harmaat hiukset, ihossa ryppyjä. Yhäkö me olisimme
yhdessä? En minä tätä rakkautta epäile. Ketään muuta minulla ei ole
ollut, enkä ketään kaipaakaan. Uskon että Kaisa tuntee samoin.
Rakkaus johon on sukeltanut jo teini-iässä on niin olennainen osa
persoonallisuutta, ettei sitä voi repiä itsestään ilman että sielu hajoaa.
Ihmisen pohja haihtuu hänen altaan. Mihin hän sitten putoaisi.

One thought on “Toimistolla

  1. Lukiessani runojasi mietin, mihin tämä liittyy sinussa ja sinun historiassasi. Uskon, että suuri osa on myös totta, ei vain kuvitelmia. Aluksi olin ajavinani Invercargillin katuja, mutta sitten tulinkin perille Turussa. Hienosti harhautettu. Ehkä eksyin seuraamasta sinua lopultakin. Kaisakin oli minulle vieras, ihan ensin kissa, mutta lopulta hän hävisi salaisuuksien verhon taakse.

Leave a Reply

