Fidzi

Tupakansavua avaruuden keuhkoihin
leviävät harmaat pilvet, elävät tähdet,
kaukaiset ilon pisarat, palmujen hiukset,
ja planeetan pinnalla, matkalla maasta
toiseen, ilmassa, taivaan stratösfäärissä
ajatusten tuuli, se tanssii pihan pensaissa,
heiluttaa pyykkinarun rentoa lakanaa,
kuin heräisi henkiin ihminen, jokin
tulevaisuuden hahmo josta otetta ei saa,
joka pimeään kätkeytyy, yöhön, hän tuijottaa
mustan avaruuden tähtiin, uni vaihtunut
vakaviksi sanoiksi, kaukaiset koirat, unen,
valveen tuolla puolen, viisaat lauseet,
tuntemattoman vartiojoukko, Odysseuksen
vanha hurtta, minä en koskaan saavu kotiin,
olen tielle tuomittu, juutalainen, minun
silmäni kuin tähdet kiiltävät, olen
murhannut albatrossin, en voi palata
takaisin enää, minä lennän, minä leijun
ja aika hidastuu, tähtien ilo läpäisee paksun
pilvimassan, tulee sade, pisaroidet äänet
puisella ikkunalaudalla, yö jo lähes
loppuun kulunut, talon ensimmäiset
asukkaat huomaamatta heränneet,
minä istun yhä takapihan puisella
penkillä, kuuntelen vessan lorinaa,
kuinka suhkua käännetään auki,
koko planeetta päivän kynnyksellä,
kastunut lakana langalla, näyttelijän
viitta, tämä näytelmä on ohi, encoret
huudettu, elämä alkaa.

Leave a Reply

